English language

china Language

arabic Language

زبان فارسی

مصاحبه مدیر عامل چکاپا با نشریه بورس امروز

1-با توجه به افزایش نرخ دلار در چند وقت اخیر شرکت چه پیش بینی از افزایش درآمد صادراتی خود دارد؟

کلیات این موارد بستگی به شرایط بازار و مشتریان دارد . ولی به هر حال ما باید متناسب با وضعیت تولید و مشتریانمان که در خارج از کشور هستند برنامه ریزی کنیم که انشالله نیاز های ارزی تامین شود

2-از آنجا که کاغذ رول سفید در بازار داخلی و خمیر ویرجین سفید در بازار صادراتی از تقاضای بالاتری نسبت به سایر محصولات داره، شرکت چه برنامه ای برای بازار سازی سایر محصولات خود در بازار خارجی و داخلی داره؟

البته همیشه اینطور نیست ، در بازه های زمانی ممکن است برعکس باشد . ما متناسب با نیاز بازار داخل و خارج و در عین حال با در نظر گرفتن منافع و مسائل کلی شرکت برای تولید و صادرات برنامه ریزی می کنیم. چه بسا ممکن است برای تنوع سبد محصولات ما ، بازار داخل شرایط بهتری داشته باشد. عموما ما در شرایط و بر مبنای اقتضا تصمیم میگیریم.

3-همانطور که شاهد هستید شرکت پارس طبیعت فعالیت تولیدی خود را آغاز کرده ، پیش بینی شما از این شرکت زیر مجموعه برای سال مالی منتهی به آبان 1400 چی هست؟

با توجه به اینکه پارس طبیعت اولین سال حضور در بازار را تجربه میکند و بازار ناشناخته های زیادی را پیش رو دارد ، امروز با توجه به نوسان در کلیه بازارها و شرایط اقتصادی کشور شاید نشود خیلی دقیق و یا حتی احتمال قریب به نزدیک راجع به پیش بینی برآوردی انجام داد ولی در تلاش هستیم ،حداکثر منافع را تا پایان سال مالی 1400 کسب کنیم. اما به هر حال ما به بازار جدیدی ورود کردیم و طبیعتا بر سر راه موانعی است ،که بخشی مربوط به شرکت و بخشی مربوط به شرایط عمومی بازار وجود دارد. برای مثال پیش از انتخابات ریاست جمهوری کلیه بازارها دچار رکود شدند و این وضعیت همچنان کم و بیش تا استقرار دولت جدید ادامه دارد . ما و بازار منتظر تعیین سیاست گذاری ها و چگونگی اجرای آن هستیم تا متناسب با آن برنامه ریزی کنیم و به همین دلیل امکان پیش بینی دقیقی در حال حاضر وجود ندارد . هم چنین به خاطر گسترش ویروس کرونا بازارها دچار تلاطم شده اند. با توجه به سابقه اندک حضور ما در بازار جدید و عدم شناخت مردم و حضور رقبا به نظر می رسد زمان مناسبی برای پیش بینی دقیق نباشد . انشااله سال آینده میتوان با قاطعیت بیشتری در این باره سخن گفت.

4- با توجه به عدم تغییر سرمایه گذاری های بلند مدت شرکت که تا پایان بهمن در کدال گفته شده آیا شرکت برنامه ای برای توسعه برای شرکت زیرمجموعه یا گسترش چرخه فعالیت خود داره؟

قطعا ما همیشه در فکر توسعه هستیم و برنامه های بلند مدتی هم داریم . در حال حاضر به پروژه هایی نیز فکر میکنیم ولی با توجه به اینکه همه اطلاعات قبل از انتشار باید در کدال اطلاع رسانی شود اکنون امکان افشای اطلاعات وجود ندارد و انشالله در زمان مقتضی اطلاع رسانی خواهد شد.

5- رشد 164 درصدی سود مبلغ فروش دوره 4 ماهه منتهی به تیر سال جاری نسبت به همین دوره نسبت در سال گذشته به چه عواملی بستگی داشت؟

کلا قیمت ها امسال نسبت به سال گذشته هم از لحاظ محصولات قابل فروش و هم از لحاظ مواد اولیه تغییر پیدا کرده است . لذا علاوه بر اینکه سود آوری شرکت ها بهبود یافته ، در برخی محصولات بهای تمام شده نیز به دلیل رشد نرخ مواد اولیه بالا رفته است . چرا که مجموعه این عوامل در تعیین بهای تمام شده موثر بوده اند. در نتیجه قیمت فروش محصولات ما نیز همچون سایر کالاها و خدمات از این رشد برخوردار شدند.

6- شرکت در خصوص رفع زیان انباشته شرکت در دوره 12 ماهه منتهی به پایان آذر چه برنامه ای داره؟

زیان انباشته نداریم.

7- نسبت بدهی در دوره 12 ماهه منتهی به 30 آذر 97 درصد هست ، آیا شرکت در خصوص رفع آن برنامه ای دارد؟

ما معتقد هستیم که این نسبت در بعضی جاها اتفاقا باید امتیاز محسوب بشود ،چرا که با استفاده از سرمایه بیرون از شرکت یا منابع مالی خارج از شرکت بتوان کسب و کار کرد و بنگاه اقتصادی رافعال نگاه داشت وحتی گاهی کسب درآمد هم داشت. پس می شود دلیلی هم برای کاهش این دیون نداشته باشیم ، به همین دلیل این بدهی ها یک زمان هایی مثبت هست و یک زمان هایی شاید خیلی مقرون به صرفه نباشد. ما تلاشمان بر این است که هزینه های مالی را کاهش دهیم. در این زمینه بررسی و تحقیق می کنیم و جایی که منافع بیش از هزینه مالی برای شرکت قابل تامین باشد استفاده می کنیم و یک جایی اگر ببینیم هزینه های مالی نسبت به کسب در آمد از محل همین بدهی ها بیشتر باشد سعی میکنیم هزینه مالی به شرکت تحمیل نکنیم.

8- برنامه شرکت برای کاهش هزینه ها چیست؟

طبیعتا در زمینه های مختلفی ما فعالیت هایی را شروع کردیم و تکالیفی را برای واحد های درون سازمان تعیین کردیم و تلاش می کنیم ابتدا در کاهش مصارف انرژی و مصرف مواد اولیه بهینه شود و متناسب سازی وضعیت نیروی انسانی و میزان تولیدات شرکت نیز از برنامه های ما است . جلوگیری و کاهش هزینه های مربوط به تعمیرات اساسی و... در تلاشیم متناسب با شرایط و امکانات برنامه ریزی های درستی را انجام دهیم.

9- نرخ خرید مواد اولیه به چه عواملی بستگی دارد؟

به شرایط عمومی بازار و اقصاد کشور . به هر حال مواد اولیه از منبع داخلی و متناسب با تغییراتی که بر عوامل تولید و نهاده های کشور موثر است ، تاثیر می پذیرد و متناسب با آنها در حال تغییر است . یکسری هم عوامل بیرونی هستند که مربوط به خرید های خارجی و نرخ دلار تاثیر مستقیم بر آن ها دارد. که این عوامل تحت تاثیر تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت بازارهای جهانی هستند.

پابان پبام /