درباره ما
برای تولید خمیر (پالپ) و در پیِ آن تولید کاغذ، دو منبع وجود دارد: استفاده از درختان و به کارگیری محصولات کشاورزی. همان طور که می دانیم، کشور ایران از لحاظ اقلیم آب و هوایی و نزولات آسمانی جزء مناطق خشک و نیمه خشک به شمار می رود. از این رو، از منابع جنگلی وسیعی برخوردار نیست، در نتیجه هیچ گاه محل مناسبی برای تولید کاغذ از درخت نبوده و نخواهد بود. استفاده از تفاله های کشاورزی برای تولید کاغذ که مهم ترین آن ها باگاس می باشد، یکی از مزیت های غیرقابل انکار در ایران و خاورمیانه به شمار می آید. گروه صنایع کاغذ پارس در سال 1346 در شمال خوزستان با هدف استفاده از باگاسِ استخراج شده از کارخانه نیشکر هفت تپه تأسیس شد و در سال 1349 به بهره برداری رسید. این کارخانه پس از راه اندازی تا مدت ها تنها تأمین کننده کاغذ چاپ و تحریر داخل کشور بود. اما به دلیل صدمات وارده در طی دوران جنگ تحمیلی و عدم نوسازی و بازسازی در زمان تصدی بخش دولتی، در معرض تعطیلی همیشگی قرار گرفت و ظرفیت تولید آن در سال های منتهی به 1391 به کمتر از 20% ظرفیت اسمی رسید.
در مهر ماه سال 1392، فصل جدیدی در گروه صنایع کاغذ پارس آغاز شد. سهام این شرکت به بخش خصوصی واگذار و سلسله اقدامات برای بازسازی و نوسازی ماشین آلات، فرآیندها و منابع انسانی آغاز شد و پس از طی دو سال فعالیت شبانه روزی، گروه صنایع کاغذ پارس جانی تازه یافت و به بالاترین رکورد تولید در چرخه عمر خود دست یافت؛ بگونه ای که بازارهای صادراتی را نشانه گرفت و سبد محصولات خود را متنوع نمود. امروز گروه صنایع کاغذ پارس با اقتدار تنها تولیدکننده خمیر ویرجین شیمیایی در خاورمیانه، تنها تولیدکننده کاغذ چاپ و تحریر شیمیایی، تولیدکننده کاغذ بهداشتی برای لیوان یکبار مصرف و چندین محصول دیگر است و تا به امروز گروه صنایع کاغذ پارس توانسته محصولات خود را به بیش از 15 کشور دنیا صادر نماید. در راستای توسعه فعالیت ها، سهام این شرکت در اردیبهشت ماه سال 1395 در فرابورس تهران عرضه عمومی شد و در تیر ماه سال 1399 در بازار بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد و خوشبختانه در این بازار نیز نام بسیار خوبی از خود به جای گذاشته است. اطلاعات به روز این مجموعه در سامانه بورس و همچنین در بخش سهام این پایگاه قابل رؤیت است. اجرای طرح های توسعه در زیرمجموعه کاغذ پارس در زمینه تولید ظروف یک بار مصرف سلولزی از جمله اقدامات برای ادامه مسیر تعالی و پیشرفت کاغذ پارس می باشد.
ارزش ها
حافظ محیط زیست و سرمایه های انسانی و ذی نفعان از طریق ترویج فرهنگ مشارکت در احیای منابع طبیعی و تربیت و رشد شهروندان شرکتی در راستای به حداقل رساندن اثرات نامطلوب تولیدات صنعت در چرخه حیات سبز
ماموریت
تولید انواع محصولات سبز (خمیر ویرجین، کاغذ چاپ و تحریر و مقوای بهداشتی) برای مصارف استراتژیک در صنایع سلولزی، بهداشتی، غذایی و بسته بندی بدون قطع حتی یک درخت
چشم انداز
بزرگترین زنجیره محصولات سبز (تامین کننده خمیر ویرجین و انواع کاغذ چاپ و تحریر، بسته بندی و مقوای بهداشتی) در خاورمیانه تا سال 2025
راهبرد شرکت کاغذ پارس
کاغذ پارس به عنوان اولین و باتجربهترین واحد تولیدی کاغذ چاپ، تحریر و بستهبندی به عنوان کارگاهی برای دانشگاه کاغذسازی ایران تلقی میشود و صنعت کاغذ همواره از نیروهای باتجربه و متخصص این واحد صنعتی در راهاندازی واحدهای تازه تأسیس صنعت کاغذ در ایران بهره گرفته است.
راهبرد این شرکت با توجه به 4 محور اصلی تدوین شده است:
خلق سازمانی یادگیرنده
جذب و بهرهگیری از منابع در اختیار
تمرکز بر تولید خمیر و محصولات ساخته شده از آن به عنوان شایستگی محوری (Core competency)
شرکت توسعه پایدار (Sustainable development) و غیرقابل شبیهسازی
واحد کنترل کیفیت به موازات واحدهای دیگر سازمان در راستای کنترل و حفظ شاخصهای کیفی محصولات و با هدف جلب دائم رضایتمندی مشتریان و افزایش ارزش محصولات با تضمین کیفیت و همچنین بهبود سطح کیفیت فرآیندها تشکیل شده است. فعالیتهای این واحد در سه سطح زیر که با توجه به توان متخصصین و استفاده از بهروزترین و دقیقترین تجهیزات آزمایشگاهی اروپایی به صورت مداوم در حال انجام میباشد، دستهبندی میگردد: (1) کنترل مواد اولیه و افزودنیهای مورد مصرف؛ (2) کنترل در حین فرآیند که شامل یافتن و رفع عیوب موجود در مراحل مختلف تولید، انجام تست نمونهها و اطمینان از درستی رعایت استانداردهای تعریف شده هر محصول میباشد که از طریق بررسی انطباق روشها انجام میگیرد؛ (3) کنترل نهایی محصولات شامل بررسی عیوب احتمالی؛ با استفاده از تجزیه و تحلیل عدم انطباقها و بررسی آمار آزمایشات و تستهای انجام شده در سطح قبلی است که نهایتاً منجر به گرفتن بازخورد سطح رضایتمندی مشتریان و تحلیل و بررسی آن ها میگردد.
واحد تحقیق و توسعه ، هسته مرکزی دنیای کسب و کار نوین است. تصمیمات اصلی در شرکتها بر پایه تحقیق و توسعه اتخاذ میشوند. از آنجایی که سطح رقابتها، روشها و فرآیندهای تولید با سرعت فزآیندهای در حال گسترش هستند، بنابراین در مقوله کسب و کار، تحقیق و توسعه از درجه بالایی از اهمیت برخوردار میشود. این موضوع در حوزه بازاریابی یعنی جایی که شرکتها به منظور همگامی با گرایشهای نوین بازار مصرف و همچنین تحلیل نیازمندیهای مصرفکنندگان، چشمان تیزبین خود را بر روی رقبا و مشتریان متمرکز میکنند، اهمیت بیشتری می یابد. در گروه صنایع کاغذ پارس، این واحد با اقدامات خلاقانه و به طور سیستماتیک تلاش میکند تا به دانش موجود در داخل مجموعه افزوده و آن را برای ابداع کاربردهای تازه به کار بندد. این مهم، خود را در قالب توسعه و دستیابی به یک محصول یا کاربرد جدید نمایان میسازد.
سرمایه انسانی هر سازمانی را کارکنانی تشکیل میدهند که در آن کار میکنند. این سرمایه ترکیبی از استعدادها، مهارتها و تخصص هستند که ویژگی بارز و منحصر به فردی به سازمان میبخشند و موفقیت سازمان به سرمایه انسانی آن بستگی دارد. اهداف مدیریت منابع انسانی شرکت، در راستای وظیفه حیاتی خود یعنی افزایش ارزشها و اثربخشی سازمانی از طریق برنامهریزی جهت بهبود عملکرد نیروی انسانی بوده و همچنین با استخدام افراد متخصص سعی در ارتقاء تواناییهای ذاتی شرکت، ایجاد فرصتهای یادگیری و حمایت از حفظ دانشهای خاص موجود در شرکت دارد. لذا واحد منابع انسانی در قالب همترازی سیاستهای استراتژیک شرکت با فرآیندهای کارخانه علاقهمند به جذب کارشناسان و نیروهای متخصص بر اساس ارزیابی توانمندیهای شان میباشد.